Brainwashing
Brainwashing
23 februari 2012 Geen reacties op BrainwashingZo’n halve eeuw geleden baarde James Vicary opzien met een bijzonder experiment.
Tijdens een bioscoopfilm projecteerde hij met een snelheid van 1/3000e seconde reclameteksten door de filmbeelden heen. Het publiek denkt gewoon naar een Oscar-winnende film te kijken en is zich niet bewust van de subliminale boodschappen. Vicary claimt het publiek in de pauze van de film aan te hebben gezet tot het kopen van meer cola en popcorn. Deze onbewuste beinvloeding leidt tot veel ophef. Als een commissie het experiment in de bioscoop echter probeert na te doen slagen ze er niet in om het publiek meer popcorn en cola te laten kopen. Uiteindelijk bekent Vicary dat hij zijn testresultaten had verzonnen om zijn bedrijf te kunnen promoten. Dit weerhoudt niet dat subliminale beinvloeding een regelmatig terugkerend fenomeen is en dat mensen dit associeren met hersenspoelen.
Hersenspoelen werkt
Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar onbewuste beinvloeding en het blijkt dat onze hersenen wel degelijk gevoelig hiervoor zijn. Echter het verschil zit hem in de tijdsduur tussen de geflitste beelden en het gedrag dat daarmee wordt beinvloed. Waarbij geldt hoe korter hoe beter (niet meer dan 1 seconde). En verder blijkt de beinvloeding nog meer effect te hebben als de beelden van popcorn en cola worden getoond aan hongerige en dorstige mensen. Als Vicary zijn experiment wat anders had opgezet had hij zeker een verband kunnen vinden en had de geschiedenis er misschien wel anders uit gezien.
Leave a comment
You must be logged in to post a comment.