Brainwashing

Brainwashing

Brainwashing

Geen reacties op Brainwashing

Zo’n halve eeuw geleden baarde James Vicary opzien met een bijzonder experiment.

Tijdens een bioscoopfilm projecteerde hij met een snelheid van 1/3000e seconde reclameteksten door de filmbeelden heen. Het publiek denkt gewoon naar een Oscar-winnende film te kijken en is zich niet bewust van de subliminale boodschappen. Vicary claimt het publiek in  de pauze van de film aan te hebben gezet tot het kopen van meer cola en popcorn. Deze onbewuste beinvloeding leidt tot veel ophef. Als een commissie het experiment in de bioscoop echter probeert na te doen slagen ze er niet in om het publiek meer popcorn en cola te laten kopen. Uiteindelijk bekent Vicary dat hij zijn testresultaten had verzonnen om zijn bedrijf te kunnen promoten. Dit weerhoudt niet dat subliminale beinvloeding een regelmatig terugkerend fenomeen is en dat mensen dit associeren met hersenspoelen.

Hersenspoelen werkt

Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar onbewuste beinvloeding en het blijkt dat onze hersenen wel degelijk gevoelig hiervoor zijn. Echter het verschil zit hem in de tijdsduur tussen de geflitste beelden en het gedrag dat daarmee wordt beinvloed. Waarbij geldt hoe korter hoe beter (niet meer dan 1 seconde). En verder blijkt de beinvloeding nog meer effect te hebben als de beelden van popcorn en cola worden getoond aan hongerige en dorstige mensen. Als Vicary zijn experiment wat anders had opgezet had hij zeker een verband kunnen vinden en had de geschiedenis er misschien wel anders uit gezien.

About the author:

Vliegendeolifant is in 2010 opgericht door René Pieneman (1972). Na zijn studie Bedrijfskunde had hij diverse functies in de gezondheidszorg en de zakelijke dienstverlening. Tien jaar volgde hij meditatieretraites, reisde hij twee jaar in Zuidoost Azië en sinds vijf jaar volgt hij coachingsopleidingen waardoor hij bijzondere interesse in de mogelijkheden van de mens ontwikkelde.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Back to Top