Onbewuste emoties beïnvloeden automobiliste
Onbewuste emoties beïnvloeden automobiliste
19 januari 2012 Geen reacties op Onbewuste emoties beïnvloeden automobilisteGRONINGEN – Vrouwelijke automobilisten rijden over het algemeen voorzichtiger na het onbewust waarnemen van negatieve beelden, zoals foto’s van ongelukken.
Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) dat donderdag bekend is gemaakt.
De proefpersonen kregen tijdens de rit in een simulator de ene keer negatieve fotofragmenten te zien, zonder dat ze die beelden bewust konden waarnemen. De andere keer waren de beelden ”emotioneel neutraal”. Volgens de test passen vrouwen hun snelheid aan als er negatieve beelden werden getoond en voelden ze zich minder op hun gemak. De snelheid van de deelneemsters lag bij de negatieve beelden gemiddeld 3 kilometer per uur lager.
Reclamezuilen
De onderzoekers denken dat de test kan helpen bij het ontwerpen van reclamezuilen langs de weg. Ook voor campagnes die veilig rijden bevorderen, is de test volgens de onderzoekers nuttig. ”Ook onbewust informatie opnemen, blijkt in ieder geval bij vrouwen van invloed op het rijgedrag”, aldus Dick de Waard van de RUG.
Mannen
Of het waarnemen van negatieve beelden ook van invloed is op het rijgedrag van mannen is vooralsnog niet bekend. Aan de test deden te weinig mannen mee voor een gedegen conclusie.
De mannelijke proefpersonen die de test hadden gedaan, lieten voor zover bekend geen duidelijke reactie zien op de gemaskeerde beelden. ”Maar daar mogen geen conclusies aan worden verbonden”, aldus De Waard.
Leave a comment
You must be logged in to post a comment.