Onbewuste emoties beïnvloeden automobiliste

Onbewuste emoties beïnvloeden automobiliste

Geen reacties op Onbewuste emoties beïnvloeden automobiliste

GRONINGEN – Vrouwelijke automobilisten rijden over het algemeen voorzichtiger na het onbewust waarnemen van negatieve beelden, zoals foto’s van ongelukken.

Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) dat donderdag bekend is gemaakt.

De proefpersonen kregen tijdens de rit in een simulator de ene keer negatieve fotofragmenten te zien, zonder dat ze die beelden bewust konden waarnemen. De andere keer waren de beelden ”emotioneel neutraal”. Volgens de test passen vrouwen hun snelheid aan als er negatieve beelden werden getoond en voelden ze zich minder op hun gemak. De snelheid van de deelneemsters lag bij de negatieve beelden gemiddeld 3 kilometer per uur lager.

Reclamezuilen

De onderzoekers denken dat de test kan helpen bij het ontwerpen van reclamezuilen langs de weg. Ook voor campagnes die veilig rijden bevorderen, is de test volgens de onderzoekers nuttig. ”Ook onbewust informatie opnemen, blijkt in ieder geval bij vrouwen van invloed op het rijgedrag”, aldus Dick de Waard van de RUG.

 Mannen

Of het waarnemen van negatieve beelden ook van invloed is op het rijgedrag van mannen is vooralsnog niet bekend. Aan de test deden te weinig mannen mee voor een gedegen conclusie.

De mannelijke proefpersonen die de test hadden gedaan, lieten voor zover bekend geen duidelijke reactie zien op de gemaskeerde beelden. ”Maar daar mogen geen conclusies aan worden verbonden”, aldus De Waard.

Bron: Nu.nl

About the author:

Vliegendeolifant is in 2010 opgericht door René Pieneman (1972). Na zijn studie Bedrijfskunde had hij diverse functies in de gezondheidszorg en de zakelijke dienstverlening. Tien jaar volgde hij meditatieretraites, reisde hij twee jaar in Zuidoost Azië en sinds vijf jaar volgt hij coachingsopleidingen waardoor hij bijzondere interesse in de mogelijkheden van de mens ontwikkelde.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Back to Top